Darmowy sklep internetowy - czy to możliwe?
Obecnie można skorzystać zarówno z oprogramowania typu Open Source, jak i SaaS, aby zredukować koszty związane z założeniem sklepu online. Czy jednak wchodzą w grę całkiem darmowe sklepy internetowe? Co prawda oprogramowanie Open Source, jak np. WooCommerce, PrestaShop, Magento Open Source, można pobrać i używać za darmo, jednak nie da się wyeliminować wszystkich kosztów.
Nawet, stawiając sklep na Open Source, należy liczyć się z następującymi kosztami:
- Hosting i domena – aby uruchomić sklep, trzeba mieć dla niego miejsce na serwerze. W SDC.PL posiadamy ciekawą ofertę dla sklepów internetowych – oprócz prawie 1000 domen najwyższego rzędu oferujemy także hosting współdzielony (np. hosting Prestashop), serwery VPS oraz serwery dedykowane. Warto podkreślić, że certyfikat SSL (wymagany m.in. do bezpiecznej obsługi płatności), jest w ofercie SDC.PL dostępny za darmo dla osób korzystających z hostingu;
- Szablony premium i dodatki – szablony w wersji podstawowej udostępniane są za darmo, ale te bardziej rozbudowane są płatne;
- Rozszerzenia (wtyczki, moduły) – część jest darmowa, ale niektóre funkcje (np. automatyczne faktury, płatności online) mogą być płatne.
Popularne oprogramowanie Open Source do sklepu internetowego
Jak założyć sklep internetowy za darmo, nie licząc wspomnianych wyżej opłat za domenę, hosting, szablony premium lub wtyczki? Poniżej zostaną pokrótce zaprezentowane najpopularniejsze darmowe platformy e-commerce bazujące na rozwiązaniach Open Source. Są to:
- WooCommerce,
- PrestaShop,
- OpenCart,
- Magento Open Source,
- Shopware Community Edition.
WooCommerce
WooCommerce to darmowa wtyczka e-commerce do WordPressa, która umożliwia przekształcenie strony internetowego w funkcjonalny sklep. Tworzenie sklepu z WooCommerce nie generuje opłat abonamentowych. Jednak przy poszerzaniu funkcjonalności trzeba liczyć się z pewnymi kosztami.
PrestaShop
PrestaShop to rozbudowany system e-commerce typu Open Source, który umożliwia zaprojektowanie i założenie sklepu bez umiejętności programowania. To rozwiązanie, które jest doskonałym wyborem dla małych i średnich sklepów. Jednak dzięki wielu możliwościom rozbudowy można wykorzystać PrestaShop również w przypadku większych sklepów. Intuicyjny panel administracyjny oraz szeroki wybór szablonów to istotne argumenty za wyborem tego rozwiązania.
OpenCart
OpenCart to oprogramowanie Open Source, które sprawdzi się w przypadku mniejszych projektów. Wyróżnia się łatwą instalacją i konfiguracją. OpenCart obsługuje wiele języków i walut. Platforma oferuje liczne dodatki, z pomocą których można poszerzyć funkcjonalność sklepu internetowego. Niestety wiele zaawansowanych opcji wymaga zakupu płatnych modułów.
Magento Open Source
Magento Open Source to jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań Open Source w branży e-commerce. Magento jest doskonałym wyborem dla sklepów z szerokim asortymentem. Oprogramowanie to jest skalowalne i umożliwia obsługę wielu sklepów z jednego panelu. Kolejnym atutem Magento są duża społeczność i wsparcie techniczne. Należy jednak podkreślić, że to popularne oprogramowanie wymaga dużych zasobów serwera, co może wiązać się z wyższymi kosztami utrzymania sklepu.
Shopware Community Editon
Shopware Community Edition to rozwiązanie, które powinno sprostać oczekiwaniom małych firm oraz startupów. Nowoczesny interfejs, intuicyjna obsługa oraz duże możliwości personalizacji to zalety, którymi dysponuje Shopware w wariancie bezpłatnym. Wersja Community Edition jest całkowicie darmowa, jednak nie oferuje wsparcia technicznego ze strony specjalistów Shopware.
Darmowe oprogramowanie typu SaaS pod sklep internetowy
Poza oprogramowaniem Open Source można wykorzystać do budowy sklepu także oprogramowanie SaaS. Ile kosztuje najtańszy sklep internetowy w tym przypadku? Zwykle dostępne są rożne opcje abonamentowe, ceny zaczynają już od kilkudziesięciu złotych.
SaaS (Software as a Service) to model, w którym oprogramowanie udostępniane jest użytkownikowi jako gotowa usługa – w praktyce oznacza to, że swój sklep można założyć bez konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania. Cały system jest utrzymywany przez dostawcę usługi.
Jak zrobić sklep internetowy za darmo? Wiele platform SaaS oferuje darmowe plany, które pozwalają na uruchomienie podstawowego sklepu – warto jednak zaznaczyć, że darmowe wersje są zwykle ograniczone pod względem funkcjonalności.
Oto wybrane platformy SaaS, które umożliwiają założenie sklepu za darmo:
- Ecwid – bez opłat można prowadzić sklep internetowy oferujący do 5 produktów. Warto podkreślić, że Ecwid oferuje obsługę płatności online już w wersji darmowej.
- Big Cartel – rozwiązanie, które powstało z myślą o osobach sprzedających produkty hand made i mikroprzedsiębiorcach. Darmowy plan Big Cartel umożliwia wygodną sprzedaż do 5 produktów, bez prowizji od sprzedaży.
- Square Online – w planie darmowym nie ma opłat abonamentowych, jednak naliczane są prowizje od sprzedaży. W ramach darmowego planu można liczyć na funkcję aktualizacji statusu wysyłki.
- Wix eCommerce – darmowy plan zapewnia dostęp do funkcji e-commerce, jednak z dość dużymi ograniczeniami (np. brak możliwości uruchomienia płatności online). Zaletą tego rozwiązania jest szeroki wybór szablonów.
- Strikingly – w ramach pakietu darmowego można prowadzić sprzedaż 1 produktu w różnych wariantach. Opcja darmowa obejmuje ponadto tworzenie kodów rabatowych oraz prowadzenie przedsprzedaży.
- Mozello – litewska platforma umożliwiająca tworzenie sklepów internetowych w wielu językach. Darmowy plan obejmuje sprzedaż 1 produktu w 5 wariantach. Ze względu na prosty interfejs platforma ta jest dobrym wyborem dla początkujących. Minusem darmowego planu jest ograniczona personalizacja.
Podsumowanie
Czy własny sklep internetowy za darmo jest możliwy? Okazuje się, że nie do końca. Nawet korzystając z oprogramowania Open Source, trzeba mieć na względzie koszty związane z hostingiem oraz utrzymanie domeny. Z drugiej strony w przypadku sklepów w modelu SaaS darmowa wersja jest mocno okrojona pod względem funkcjonalności.
Rozpoczęcie sprzedaży online z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi to rozwiązanie, które może okazać się dobrym wyborem dla mikroprzedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w handlu online. Wraz z rozwojem sprzedaży wskazane jest jednak stopniowe skalowanie działalności – w tym także rozwój infrastruktury sklepowej, co wiąże się z koniecznością ponoszenia wynikających z tego kosztów.